fbpx

#13: Hvordan kan du håndtere dilemmaer, når du er projektleder eller leder?

Hør ledelseskonsulent Lise-Lotte Berg og projektkonsulent Else Kathrine Friis tale sammen om arbejdsmæssige dilemmaer, og hvordan du kan håndtere dem som projektleder og leder.

Et dilemma er en situation, hvor du skal træffe et vanskeligt valg, typisk mellem to lige dårlige eller gode muligheder. Som projektleder eller leder betyder det, at uanset hvad du beslutter om et dilemma, så efterlader du nogen, der ikke er helt tilfredse. Men husk: Det er ikke din skyld, det er dilemmaets natur, at du ikke kan stille alle tilfredse.

Når du står i et dilemma, skal du vælge mellem:

  • hensynet til den enkelte (ofte en enkelt medarbejder)
  • hensyn til fællesskabet, kerneopgaven (organisationen)
  • hensynet til nedskrevne retningslinjer og politikker (vilkår)

Lyt med og bliv klogere på, hvordan du kan håndtere dilemmaer.

Episoden er udgivet 1. december 2022

Vil du høre flere podcast-episoder om projektledelse?

Hvis du vil høre flere episoder af podcasten, så hop til oversigten over episoder.